Dzień Teatru i Reportażu – spotkanie z Małgorzatą Szejnert

Dziś Międzynarodowy Dzień Teatru. Teatr „Jaracza” przygotował spotkanie o „reportażu” – wystawiając czytane przez aktorów fragmenty „Mojej drogi do Polski” Małgorzaty Szejnert oraz pamiętników Hejdy Stank-Macoch. Obie panie były głównymi bohaterkami późniejszego spotkania. Adaptację, w której wystąpili aktorzy Teatru przygotował Zbigniew Brzoza, dyrektor „Jaracza”.

W rozmowie prowadzonej przez Włodzimierza Nowaka, reportera, autora książek reporterskich, byłego naczelnego „Dużego Formatu” wzięły udział Bernadetta Darska i Joanna Szydłowska, znawczynie literatury faktu z Uniwersytetu Warmii i Mazur.

Małgorzata Szejnert

Dzisiejszym spotkaniem Tatr Jaracza inauguruje Studium Reportażu, które wykorzystując wiedzę i doświadczenie reporterów ma uczyć sztuki opowieści. Tematyka reportaży: Warmia i Mazury. Życie codzienne, współczesność, historia. Czas: rok, od października do października. 10-14 spotkań. Metoda: warsztaty, zajęcia w terenie, dyskusje, wspólne lektury klasyków reportażu, próby reporterskie, czytanie pierwszych tekstów przez aktorów Jaracza, zajęcia z mistrzami, pisanie reportażu, wspólne redagowanie tekstów.

Dlaczego reportaż? Bo jest sprawdzoną – mającą piękną polską tradycję reportażu literackiego – sztuką opowiadania prawdziwych historii – wyjaśnia kierownictwo teatru. Reportaż trzyma się faktów i dba o szczegół opowieści. Szuka w opisywanej rzeczywistość metafor faktu. Opowiada przez bohatera, trzyma się blisko prywatnej, osobistej opowieści, w której odbija się wielka historia. Reporter ogląda świat w dużym zbliżeniu. Jest blisko wydarzenia. Nie uogólnia. Poświęca opisywanym sprawom dużo więcej czasu niż autor newsa. Mówi w imieniu tych, którzy są poza główną sceną, nie mają dostępu do mediów, są niesłyszani. Reportaż pamięta o formie. Historia musi być dobrze opowiedziana, musi być ciekawa, musi mieć dramaturgię. Reportaż jest blisko sceny. Reportaż widzi teatr.

Patronat nad Studium zgodziła się objąć Małgorzata Szejnert, wybitna reporterka, która co roku, pod koniec kursu, będzie się spotykać z uczestnikami, by odpowiedzieć na ich pytania i udzielić im osobistych lekcji reportażu. Studium poprowadzi Włodzimierz Nowak, reporter, wykładowca Polskiej Szkoły Reportażu.